Saturday, March 1, 2014

~Hilangnya seorang lagi ahli keluarga~

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya...
kta bertemu kembali..
alhamdulillah..
(mcm rancangan tv la pla.. hehe)

post saya kali ney mngkn agak sedih.. terutamanya bagi diri saya..
tanpa kita sedari.. 
kematian itu makin dekat dengan kita..
mati itu pasti cma kta tk tahu bla kta akan mati...
saya sndiri tk tahu bla saya akan mati..
Allah dh tetapkan dari seblum kta lahir kedunia lg bla kta akn mati...
apa persediaan kta utk mnghadapi detik itu??
ckupkah amalan kta??
syurga ka tmpat kta nnti??
atau sebaliknya...
tak da siapa yg blh jawab persoalan tu melainkn diri kta sndiri...

hari ini dlm sejarah..
saya telah kehilangan sorang lg nenek lelaki..
bkn nenek kandung saya tapi arwah adalah adk beradik dgn nenek kandung saya..
jd blh dikatakan arwah adalah nenek saya..

bila saya dpt berita mengenai hal ini..
saya berasa sedih sangat..
mcm2 bermain kat fikiran saya..
adakah giliran saya lepas ini??
dan yg buat saya sayu..
arwah sama seperti arwah nenek tua saya yg sorang lg..
sama sngt2..
mereka adalah adk beradik..
jd ciri2 mereka agak sama..

bla saya dpt berita tu..
saya teringat kat arwah nenek tua yg satu lg..
saya teringat yg dya pnggil nama saya..
saya teringat yg dya cari saya..
setiap tahun, saya akan beraya dgn dya..
tapi sejak 2011..
saya tk lg beraya dgn dya sbb dya pn dh kmbali kepada pencipta..

dan untuk tahun ney.. 
saya tk kn beraya lg dgn nenek tua saya yg sorang ney..
dya bru je meninggal td..

ney adalah kali kedua saya menangis sbb kehilangan sorang lg nenek lelaki..
sedih saya sama seperti sebelum ini..
menangis ketika mmbaca yasin..
cma bezanya sblum ney saya baca yasin depan jenazah..
kali ney saya baca dri jauh..
saya tk dpt balik..
saya tk dpt arahan dri mama mahupun ayah tuk suruh balik..
saya ada check tiket td tpi mahal sngt2..

maaf tk dapat balik..
tpi doa sya tetap titipkan..

sya masih ingat..
msa kali pertama saya duduk berdepan dengan jenazah nenek tua..
saya langsung tk tgk muka dya..
bla kena sruh cium arwah.. sya langsung tk cium..
saya takut sbnarnya..
tk snggup rasanya...

giliran nenek tua dah smpai..
bilakah giliran saya..
saya tak tahu..
saya berharap sangt..
bla tba masanya nnti..
amalan saya sudah ckup untuk saya bawa berjmpa dgn Allah..

saya mnta korang2 smua untk sedekahkan yassin untuk kedua arwah nenek lelaki saya..
terima kasih...

~ i"m to busy~

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya...

buat pertama kalinya untuk tahun 2014, ini adalah post saya yang pertama... 
terlalu sibuk dengan kehidupan seharian sehingga tidak ada masa untuk update post kat blog..
saya hanya rajin untuk online facebook, watsap, wechat dan insta sahaja...

tapi hari ini, saya diberi kesempatan untuk berkongsi sesuatu dengan korang semua..
sekarang saya terlalu sibuk dengan waktu kuliah.. assgmnt dan mcm2 aktiviti lg...

skg ney sya mmg tersangat2 sbuk dengan assgmnt.. ada msa lbh kurang 2 mnggu lg.. kesemua assgmnt saya perlu dihantar sebelum balik bercuti.. 

saya rasa mcm nk muntah buat assgmnt.. sampai takda idea.. terlalu banyak..
saya baru je siapkan satu assgmnt.. tu pn tk print lg.. assgmnt lain jgn cakap la. mmg tk sntuh pn.. huaaa...

ada sesiapa yg snggup tlong saya buat assgmnt tk.. hehe..
klu ada.. alhamdulillah.. 

dlm sibuk2 mcm ney.. urusan utk akhirat tdk dilupa.. 
sesibuk mcm mna pn kta di dunia ini.. msa utk mngumpul amalan pn perlu ada..
waktu solat, mengaji dan sebagainya perlu dibuat juga..
hidup didunia ini cma smntara.. 
di sana nnti brulah lama..
cma kta tk tahu samada kta akan pergi ke syurga atau neraka..
semuanya bergantung dgn amalan yg kta perolehi..

oleh itu, sama2 la kta mngumpul amalan utk dijadikan bekalan diakhirat kelak..
skg kta mngkn boleh bantu orang lain..
tapi bila sudah tba masanya nnti..
sedikit pn kta tk kn pndang orang lain..
kta hnya memikirkan amalan kta sja..

sma2 kta jdkn ini sebagai peringatan..
terutamanya buat diri saya sendiri..

kta akan berjumpa di post akan dtg..

insyaAllah...

assalamualaikum...

Tuesday, December 3, 2013

~ Tak Suka Macam Tu~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

setiap individu kehidupannya berbeza..
1. ada kaya..
 2. ada yang sederhana..
3. ada miskin...

saya berada dalam keadaan sederhana..
dan yang pasti..
sya berada dalam kehidupan sederhana disebabka oleh mama ayah saya..
mereka yg cari duit untuk menampung kehidupan kami sekeluarga..
klu bukan disebabkan mama n ayah..
sudah semestinya saya akan berada dalam kategori ke 3...

walaupun sya berada dalam kategori ke 2 sekarang ney..
tpi sya tk pndang rendah dengan kehidupan orang lain..
kalau dorang kaya.. maknanya itu rezeki yang Allah berikan..
kalau dorang sederhana.. still rezeki dorang..
tapi kalai miskin.. itu adalah ujian Allah untuk mereka..

sya kawan dgn smua org..
sya tk tgk dorang kaya or tk..
makin dorang kaya..
makin la sya malu utk berdamping dgn dorang..

buat apa sya nk bngga dgn hdup sya skg..
ckup sekadar sya bersyukur dgn hdup sya skg..
kdang2.. 
bangga tu akan mnyebabkn kta riak dan sombong..
kn...

mcm mna skali pn rmh yg dorang ada..
sya ttp dtang..
bersyukur la ada rmh..
dripada tkda tmpat tuk berlindung..

sya tak suka bila kwn2 bndingkan hdup dorang dgn sya..
sya sma ja mcm kmu..
tkda bezanya..
sya bukan jenis yg pndang smua kekayaan..
ckup sekadar ala kadar..
mngkn cara sya berbeza dgn kmu..
tpi tu tdk mnghalang sya tuk berkawan dgn kamu

ermm..
hrap faham..

Friday, November 29, 2013

~Masih Aku Cinta~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

from me to you..

^_^

Biarpun kau tak lagi ada dengan ku
Takkan ku bisa melupakan mu
Caramu memanggil nama ku
Terasa seolah kau masih ada

Jauh di dalam sanubari ku
Tak ku relakan pemergianmu
Namun ku,’kan selalu doakan mu
Agar kau takkan terus terluka

Kau kan temui bahagia
Walaupun aku tidak bersama
Jangan kau gusar
Aku akan selalu ada
Dari jauh engkau masih ku cinta
Dari jauh aku masih mencinta

Takkan pernah ada penggantimu
Yang mem pertahankan ku sepertimu
Satu dunia,menentang cinta kita
Akhirnya kita terpisah jua

Yang mengenal mu cuma aku
Tidak ku menyesal mencintaimu
Yang ku harapkan
Kau juga mendoakan ku


Tuesday, November 26, 2013

~ Bukan Senang Untuk Melupakan Seseorang~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

dalam masa yg singkat..
kita mampu untuk suka seseorang..
dalam masa yg singkat juga..
kita mampu untuk menyayangi seseorang..
tapi..
untuk melupakan si dia..
akan mengambil masa yg lama..
lama sangt2..
btl kn...

setiap org sudah semestinya akan menghadapi semua ini..
yg membezakan kta..
macam mna kta melupakan orang itu..
apa yg kta buat smpai kta blh lupakan dia..
btl kn..

tambah merumitkan keadaan apabila terlalu banyak kenangan..
makin banyak kenagan yg diperolehi.. 
makin susahlah untuk kita lupa org tersebut..

satu persatu kenangan tersebut akan datang..
lbh2 lg bila kta duduk sorang2...
sudah semestinya kenagan itu akan dtg..
makin sayu hati bila ingt smuanya..
lbh2 lg bla kta dah takda apa2 dgn si dia..
kn3...

tapi syg berhrap..
seandainya sya dh tkda apa2 dgn dia..
sya blh lupakan dia dan terus menganggap dia sebagai seorang sahabat..
sya hrap sya boleh berfikiran positif waktu itu..
jodoh ditangan tuhan..

semoga sya akan tabah untuk hadapinya..
tapi syg berhrap yg sya tak kan hadapinya..

doakan sya.. 
^_^



Sunday, November 17, 2013

~Happy Holiday~

assalamualaikum dan salam sejahtera..

kini semester 2 telah berjaya sya habiskn.. hrap keputusan yang diperolehi sepanjang semester 2 ney juga akan baik..

terlalu banyak kenangan yang sya perolehi dlm sem 2 ney...

pahit mahupun manis..

yang psti...

sem ney sya bnyk nngis.. hahaha..

tpi tu tk mnghlang sya tuk focus dgn pmbelajaran sya...

bla sem 2 dh hbs.. mknanya cuti pun sudah bermula..

now im already at home.. alhamdulillah..

epy sngt2.. but at the same time..

sya sedih jga sbb trpaksa berpisah dgn seseorang..

nk wt mcm mna kn..

stiap pertemuan pasti akan ada perpisahan..

hrap sya dpt jmpa dgn dya lg..

insyaAllah..

plan cuti ney..

duduk umah la.. haha..

tpi satu sya nk wt...

blajar main keyboard..

lma dh tnggalkan keyboard.. jari pn makin keras nk mengejar kord2 tu.. haha..

hrap cuti ney sya gunakan dgn sebaik mngkin..

insyaAllah.

kpd rakan-rakan yg lain..

SELAMAT BERCUTI!!

jaga diri.. jaga kesihatan.. jaga pemakanan..

panjang umur kta jmpa tahun depan.

insyaAllah..

syang kamu semua..

^_^


Saturday, November 2, 2013

~ Saya Tidak Salahkan Sesiapa~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

bla kita lihat disekeliling kta..

trutamanya bla kta mnghadapi sesuatu masalah..

pstinya kta akan menyalahkan orang lain...

btl tk??

ada msanya sya akan wt mcm tu..

tpi..

tdk tuk skg...

smua org wt kesalahan..

tkda sepa yg tk wt salah..

kn??

so.. 

wt pa mw salahkan orang lain sdangkan sesuatu msalah itu ada kaitan dgn kta..

kta sndiri yg mmbuat keputusan..

jd bla kta hdapi msalah tu..

mknanya tu salah kta..

tk berfkir dlu sblum mmbuat kputusan..

tpi apa yg sya hdapi skg..

sya tk salahkan sesiapa..

dan..

sya tk mnyesal..

knpa??
sya bahagia dgn smua ney..

seandainya smua ney berakhir nnti..

skurang2nya sya ada kenangan..

that u said to me right??

sesuatu kenangan itu tdk smstinya manis sahaja..

pahir itu kenangan jga..

knangan pahit tu la mngajar kta utk jd matang..

knangan pahit tu la mnjdi pngajaran tuk kita dimsa akan dtg..

kn3...

matang tk i.. haha.. (joke)

i already 20 years old..

i don't want be a childish...

maybe sya manja..

tpi bkn budak2..

hehe..

so..

peringatan tuk sya..

hadapi smuanya dgn sabar..

msti ada hikmah disbalik smua ney..

peace... ^_^